Coraz wiêcej skarg z tytu³u automatycznego przed³u¿enia polisy OC otrzymuje Rzecznik Ubezpieczonych. Najwiêksze niezadowolenie wzbudzaj± PZU, MTU, Allianz, AXA Ubezpieczenia i Link 4.
P³acimy podwójnie za OC
Przepisy w Polsce pozwalaj± ubezpieczycielowi na automatyczne przed³u¿enie polisy komunikacyjnego OC bez konieczno¶ci poinformowania swojego klienta. W dobie coraz bardziej popularnych polis sprzedawanych za po¶rednictwem telefonu oraz Internetu wielu kierowców nie¶wiadomie p³aci podwójnie. Je¿eli klient nie rozwi±¿ê umowy na dzieñ przed jej wyga¶niêciem to czeka go kolejny rok op³acania sk³adek niezale¿nie od drugiej wykupionej polisy.
Rzecznik Ubezpieczonych wprowadzi³ now± kategoriê dla skarg dotycz±cych automatycznego przed³u¿ania ubezpieczenia, poniewa¿ tak wiele ich nap³ywa do biura. Problem zwykle pojawia siê gdy auto zmienia w³a¶ciciela. Kierowca, który zakupi³ samochód nie bierze pod uwagê, ¿e razem z pojazdem dysponuje teraz zobowi±zaniami wobec ubezpieczyciela. Auto nie mo¿e przecie¿ byæ nie ubezpieczone.
Co na to ubezpieczyciele?
Przedstawiciele Generali twierdz±, ¿e w ich firmie idzie siê klientowi na rêkê i za porozumieniem stron umowa ubezpieczeniowa mo¿e byæ rozwi±zana. Ich zdaniem jest to niepisana praktyka rynkowa w takich przypadkach. Innego zdania s± przedstawiciele PZU. Ich zdaniem nie ma ¿adnej niepisanej praktyki, zw³aszcza ¿e pojawia siê zwykle problem z ustaleniem która polisa powinna klienta obowi±zywaæ. Któr± z nich mo¿na uznaæ za pierwsz±, czyli wa¿niejsz±.
Rzecznik Ubezpieczonych zwraca uwagê na szkodliwo¶æ automatycznego przed³u¿ania polis dla wizerunku firm w Polsce. ¯aden klient nie bêdzie zadowolony z konieczno¶ci podwójnego p³acenia za to samo. Zdaniem ubezpieczycieli najlepsze by³oby wprowadzenie mechanizmu zg³aszania przez sprzedaj±cego i kupuj±cego o zmianie w³a¶ciciela auta. Wtedy nowy posiadacz samochodu mia³by 30 dni na zrezygnowanie z umowy ubezpieczeniowej.
¬ród³o: Rzeczpospolita
JT