Cz³onkowie zarz±dów wiêkszo¶ci spó³ek w Polsce, nie maj± polis OC chroni±cych ich przed odpowiedzialno¶ci± finansow± w razie pope³nienia b³êdu. Poniewa¿ udzia³owcy bêd± chcieli rozliczyæ zarz±dy ze strat poniesionych z inwestycji w akcje, brak polis mo¿e okazaæ siê du¿ym problemem.
Europejski standard
Ubezpieczenia D&O (directors and officers) s± standardem w Europie, natomiast w Polsce s± wykupywane bardzo rzadko. Jak podaje Pawe³ Krak, kierownik ds. rozwoju ubezpieczeñ OC w Allianz Polska, ³±czna sk³adka z D&O w Polsce to ok. 25 - 30 mln z³. W 2007 roku, w Niemczech przypis sk³adki osi±gn±³ poziom 500 mln euro, w Wielkiej Brytanii ok. 1,2 mld funtów.
Popularno¶æ ubezpieczeñ D&O na zachodzie wynika z coraz czêstszych procesów akcjonariuszy z cz³onkami zarz±dów. Najwiêkszy tego typu proces w historii ruszy³ w Niemczech, gdzie 16 tys. udzia³owców Deutche Telecom ¿±da 80 mln euro odszkodowania. Udzia³owcy twierdz±, ¿e w prospekcie emisyjnym spó³ki zosta³y podane nieprawdziwe dane. Przez takie procesy przesz³y ju¿ m.in. firmy Shell czy Ahold.
W Polsce podobny proces mo¿e zostaæ wytoczony przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych cz³onkom zarz±du gie³dowej spó³ki Wistil. Firma zanotowa³a w ubieg³ym roku 18 mln z³ strat, natomiast jej akcje straci³y na warto¶ci ok. 65% w ci±gu roku.
Sk³adka kilkaset tysiêcy?
Polisy OC dla cz³onków zarz±du spó³ki to spory wydatek - przy sumie ubezpieczenia 200 mln z³, sk³adka ubezpieczeniowa mo¿e wynie¶æ nawet kilkaset tysiêcy z³. Bior±c jednak pod uwagê wysoko¶æ ewentualnych odszkodowañ, zakup polisy mo¿e byæ op³acalny.
Dotychczas na zakup polis dla mened¿erów zdecydowa³y siê np. ING Bank czy Enea a do zawarcia umowy ubezpieczenia przymierza siê LOT.
¼ród³o: Gazeta Ubezpieczeniowa
MM